Assalamualaikum dan Hi,
Ada rakan-rakan junior yang bertanyakan tentang bagaimana cara atau format menulis ulasan jurnal?
Di sini saya kongsikan contoh ulasan jurnal yang pernah dibuat semasa kerja kursus semester-semester sebelum ini. Gunakan ini sebagai rujukan sahaja ya.
Semoga bermanfaat!
1.0 PENGENALAN (Terangkan jurnal yang dipilih)
2.0 ULASAN JURNAL (Ulas seperti contoh di bawah)
3.0 KESIMPULAN (Simpulkan jurnal yang telah diulas tadi)
4.0 RUJUKAN
ULASAN JURNAL TENTANG TEORI
PEMBELAJARAN DAN ELEMEN SENI DALAM PENDIDIKAN.
Secara umumnya, penulis memperincikan disiplin
seni kepada lima bidang iaitu seni tarian, seni lakonan, seni media, seni muzik
atau seni visual (Chapman, 2015). Kenyataan ini jelas
menunjukkan bahawa tiga elemen seni dalam pendidikan iaitu muzik, seni visual
dan pergerakan menerusi gerak lakon dan gerak tari wujud dalam disiplin seni
untuk pendidikan. Jika diteliti teori pembelajaran kecerdasan pelbagai yang
dipelopori Howard Gardner pada tahun 1983, terkandung lapan jenis kecerdasan
pelbagai yang perlu dikuasai oleh murid dan tiga daripadanya ialah visual-ruang,
kinestetik dan muzik telah menjadi signifikan untuk dikuasai sebagai elemen
penting dalam seni pendidikan (Gardner, 1999). Menurut Siti
Rahayah Ariffin (2011), kecerdasan pelbagai dipercayai wujud dalam diri setiap
individu maka, perlu untuk ditonjolkan, digilap dan digunakan untuk
menyelesaikan masalah dalam kehidupan. Sebagai contoh, pengajaran bahasa Melayu
yang menggabungjalinkan ketiga-tiga elemen seni ini akan melengkapkan proses
pembelajaran. Lantaran itu, perincian jurnal ini amatlah penting untuk
ketiga-tiga elemen seni ini di aplikasi dalam kurikulum pendidikan agar
pembelajaran lebih berkesan.
Selain
itu, penulis mengetengahkan kekuatan strategi pendidikan seni yang akan membuahkan
akses kecerdasan dan gaya pembelajaran demi meningkatkan potensi dalam disiplin
yang lain. Sebagai contoh, melalui seni bersepadu murid dapat melaporkan fakta
untuk mengkritik idea dan situasi, menyelesaikan masalah secara kreatif, dan
memindahkan pembelajaran kepada konteks lain yang berkaitan (Caldwell, B.,
& Vaughan, T. , 2012). Jelaslah bahawa pernyataan berikut
boleh dikaitkan dengan teori pembelajaran konstruktivisme yang membina murid
tentang makna dunia menerusi sintesis pengalaman baru kepada apa yang difahami
mereka sebelum ini. Kenyataan ini diperkukuhkan lagi dengan pendapat Mc Brien
& Brandt (1997) yang menyatakan konstruktivisme adalah pendekatan
pengajaran berdasarkan penyelidikan tentang bagaimana manusia belajar.
Disinilah pentingnya nilai seni diterapkan untuk murid belajar mengaplikasikan
dalam pendidikan kerana kualiti masa pembelajaran lebih penting berbanding kuantiti
pembelajaran.
Seterusnya,
keperluan strategi pendidikan seni yang berkesan dan mapan juga amat
dititikberatkan dalam penulisan jurnal ini. Penulis telah menyarankan pembinaan
guru yang pakar dan mahir dalam pendidikan seni. Fokus yang disarankan bukan kepada
guru seni semata-mata namun, pendekatan kepada guru biasa untuk menggabungkan
seni dalam kurikulum sekolah rendah (Chapman, 2015). Hal ini kerana,
seni perlu diletakkan sebagai perkara asas dan tunjang daripada terus terpinggir.
Jurnal ini telah menggariskan beberapa kelebihan pendidikan seni yang perlu
diimplementasikan dalam kurikulum sekolah rendah. Faedahnya dikategorikan kepada tiga bahagian
iaitu faedah pendidikan seni dari aspek kognitif, sosial dan afektif. Menyingkap
kelebihan dari aspek kognitif, boleh dibuktikan melalui pembelajaran
transformatif yang memberi peluang kepada sistem semiotik multimodal seperti persepsi
artistik dan kesedaran estetik (Ardipal, 2008 ). Manfaat sosial pula termasuklah menghormati
tradisi, budaya dan lain-lain. Begitu juga faedah afektif yang melangkaui
demografi dan memberikan bantuan yang
besar kepada pelajar yang terpinggir atau kurang upaya.
Meskipun menyedari
kelebihan dalam pendidikan seni, namun cabaran dalam kurikulum hari ini
menunjukkan beberapa faktor penghalang untuk menjayakan seni ini dalam
kurikulum. Antaranya, mengutamakan ujian dengan memihak kepada pedagogi
berasaskan kuliah, gaya pengajaran formula dan pedagogi yang difahami secara
sempit. Hal ini bakal mengundang tekanan dalam pendidikan kepada murid. Menurut
Yampolsky dalam (Muzni & Ramanto, 2005) “Pendidikan kesenian
dan pengalaman berkesenian sangat penting untuk pertumbuhan yang sihat anak-anak
dan peserta didik, baik pertumbuhan mental mahupun pertumbuhan jiwa.” Benarlah,
tanpa pendidikan seni, pembelajaran di dalam bilik darjah lebih sempit dan
tertekan.
Kajian yang dijalankan dalam jurnal ini
terhadap pengajaran muzik menghuraikan secara terperinci elemen seni muzik
dalam pendidikan. Buktinya, pengajaran muzik yang dijalankan kepada murid
sekolah Tinggi, mencerminkan kepelbagaian di dunia, dan para murid penulis
sendiri berasa dirinya bernilai (Chapman, 2015). Tujuannya hanya untuk murid menganggap
dirinya sebagai artis yang boleh berfikir secara mendalam dan kreatif. Dengan
penerapan seni muzik melalui kemahiran nyanyian dan permainan alat muzik akan
mengembangkan otak kiri dan kanan murid. Sebagaimana teori Hoka-Hoki yang
dipelopori Herman, otak mempunyai fungsi yang berbagai dan perlukan penyuburan
untuk membentuk insan kamil. Maka, penguasaan muzik dalam pendidikan menjadikan
pembelajaran lebih berkembang. Hal ini dapat dikukuhkan lagi menerusi kajian
Begley, S (2000), yang telah menunjukkan bahawa pembelajaran muzik boleh
meningkatkan pencapaian murid dalam bidang lain.
Di samping itu, penulis
juga membuat kajian yang menggunakan muzik nyanyian dan pergerakan dalam
membentuk pasukan koir (Chapman, 2015). Menyentuh kepada penekanan elemen
pergerakan, elemen seni ini dapat dikaitkan dalam pendidikan bagi
mewujudkan hubung kait motor-pendengaran
melalui aktiviti menari mengikut rentak muzik koir. Sebagai contoh, melahirkan pergerakan kreatif
mengikut muzik seperti pic yang berbunyi rendah dan kuat yang
digambarkan dengan langkah yang kuat dan badan yang direndahkan. Hasilnya, projek ini berjaya menunjukkan
peningkatan murid dalam mencapai keberkesanan diri, ketekunan, penglibatan
dengan pembelajaran, motivasi, kepercayaan,
kemahiran prestasi dan pengetahuan muzik (Chapman, 2015). Hal ini dapatlah dikaitkan juga dengan teori
kecerdasan pelbagai Howard Gardner dalam Siti Rahayah (2011),
dimana salah satu aspek yang perlu dikuasai seseorang ialah
kinestatik-badan yang memerlukan kemahiran menggunakan pergerakan seluruh
anggota badan dalam menyelesaikan sesuatu perkara.`Oleh itu, pergerakan perlu diterapkan
semasa proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah.
Seterusnya, kajian jurnal
turut menggunakan konsert sekolah rendah sebagai platform pembelajaran
bersepadu. Penulis mengakses kecerdasan pelbagai menggunakan pembelajaran
multimodal melalui aktiviti main peranan, mencipta cerita visual, nyanyian lagu
asli dengan gendang, dan lain-lain. Maklum balas yang diterima dalam Chapman (2015), mencadangkan untuk murid
lebih terlibat dalam pembelajaran dan pendekatan seni bersepadu multimodal. Selain itu, pendekatan dalam pembuatan filem
dan mencipta lagu turut diuji untuk melihat pencapaian tertinggi yang mampu
dicapai murid. Tahap ini akan bermula mengikut proses pergerakan untuk bermain
alat muzik dan akhirnya otak akan aktif dan bertenaga dalam pemikiran.
Ringkasnya, penyerapan seni merupakan strategi untuk meningkatkan pembelajaran
dalam seni dan disiplin lain untuk manfaat bersama.
Di akhir kajian jurnal
ini, penulis memperkenalkan seni untuk diserap ke dalam amalan bilik darjah.
Bagi Chapman (2015), pendidikan seni berkualiti di sekolah, ditafsirkan melalui
nilai murni, dan disokong melalui rangkaian dan kemudahan yang sesuai. Semua
pelajar harus mempunyai akses yang sama dan peluang mempelajari seni bersepadu
di bilik darjah (McDonald, N., & Fisher, D., 2006). Dalam konteks
pendidikan di Malaysia, ini merupakan salah satu amalan yang perlu di aplikasi
dalam kurikulum kerana melihatkan kepada kelebihan dan kepentingan seni yang
membuahkan hasil kepada murid sekolah rendah khususnya.
Jangan lupa baca entri di bawah:
No comments:
Post a Comment