Assalamualaikum...
Posting kali ini, saya nak senaraikan koleksi Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT) Pasca COVID bagi mata pelajaran Bahasa Melayu dan mata pelajaran Pendidikan Jasmani. RPT ini sememangnya penting kepada setiap guru kerana RPT dijadikan panduan guru untuk mengikut sukatan pada minggu-minggu dalam tahun tersebut.
Bagi guru pelatih bahasa Melayu khususnya, apabila menjalani praktikum di sekolah pastikan anda mendapatkan RPT daripada guru pembimbing masing-masing. Setiap sekolah ada RPT atau sukatan tersendiri mengikut DSKP.
Ingat, jangan lupa untuk bertanya pada bahagian/topik mana yang patut anda sambung dalam PdP nanti mengikut RPT yang diberikan. Namun begitu, kadang-kadang cikgu sekolah suruh kita ambil RPT tersebut di laman web sahaja dan cetak sendiri.
Jadi, saya sediakan senarai pautan RPT bagi setiap tahun agar mudah untuk saya dan anda rujuk pada masa akan datang. Maklumlah, praktikum akan berlangsung pada bulan September nanti. RPT ini mungkin boleh dijadikan rujukan awal untuk mengetahui tema atau tajuk yang bakal diajar kelak.
Satu lagi, nak kongsikan juga Dokumen Penjajaran Kurikulum.
APA ITU DOKUMEN PENJAJARAN KURIKULUM?
Kandungan Kurikulum Standard Sekolah Rendah
(KSSR) telah dijajarkan bagi memenuhi keperluan
pembelajaran murid yang terkesan lanjutan
daripada Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)
yang dikuatkuasakan akibat penularan
koronavirus (COVID-19).
Dapatan daripada beberapa
tinjauan melalui media cetak dan elektronik menunjukkan bahawa
PdP secara maya semasa tempoh PKP, tidak dapat dilaksanakan
secara menyeluruh dan bersistematik. Implikasinya, wujud jurang
pembelajaran antara murid. Hal demikian turut menjejaskan
penguasaan kandungan, kemahiran dan nilai asas yang diperlukan
oleh murid bagi meneruskan pembelajaran ke peringkat seterusnya.
Oleh itu, penjajaran kurikulum ini merupakan usaha Kementerian
Pendidikan Malaysia bagi memastikan kelangsungan pembelajaran
murid berlaku.
Kurikulum yang dijajarkan ini bukanlah kurikulum baharu, tetapi
kurikulum sedia ada yang disusun semula berdasarkan Dokumen
Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) KSSR. Kandungan
DSKP tersebut dibahagikan kepada Kandungan Asas, Kandungan
Tambahan dan Kandungan Pelengkap.
Penjajaran kandungan kurikulum ini bertujuan memberi penekanan
terhadap kandungan asas yang perlu dikuasai oleh murid. Manakala
kandungan tambahan dan kandungan pelengkap berperanan
menyokong keseluruhan pembelajaran bagi kandungan sesuatu
mata pelajaran melalui pelbagai kaedah dan teknik pembelajaran.
Pendekatan pembelajaran teradun yang menggabungkan teknik
pengajaran bersemuka dan tidak bersemuka menggunakan medium
yang sesuai mampu menghasilkan PdP yang lebih fleksibel tanpa
mengabaikan hasil pembelajaran yang dihasratkan.
Harapan Kementerian Pendidikan Malaysia agar guru dapat
memastikan kandungan DSKP disampaikan kepada murid
seterusnya merealisasikan hasrat dan matlamat mata pelajaran
KSSR. Kementerian Pendidikan Malaysia juga merakamkan
setinggi-tinggi penghargaan dan ucapan terima kasih kepada semua
pihak yang terlibat dalam penjajaran kandungan DSKP KSSR bagi
kegunaan tahun 2020.
(Rujukan: Kata Pengantar, DATIN SRI HAJAH NOR ZAMANI BINTI ABDOL HAMID
Pengarah
Bahagian Pembangunan Kurikulum KPM)
Bahasa Melayu Tahun 1
Bahasa Melayu Tahun 2
Bahasa Melayu Tahun 3
RPT BM T3 Pasca COVID
Bahasa Melayu Tahun 4
Bahasa Melayu Tahun 5
Bahasa Melayu Tahun 6
Pendidikan Jasmani Tahun 1
Pendidikan Jasmani Tahun 2
Pendidikan Jasmani Tahun 3
Pendidikan Jasmani Tahun 4
Pendidikan Jasmani Tahun 5
Pendidikan Jasmani Tahun 6
Baiklah, itu sahaja perkongsian untuk hari ini. Moga bermanfaat.
Jangan lupa baca entri di bawah:
Jangan lupa baca entri di bawah:
Terbaik kak lyana
ReplyDeleteππππ
ReplyDelete