Followers

Saturday, November 17, 2018

Perbezaan Objek dan Pelengkap Bahasa Melayu


Nota ini dipetik daripada: (Kho Thong Eng- PELITA BAHASAJ JULAI 2016)

OBJEK
OBJEK ialah frasa nama yang menyusuli kata kerja transítif. Objek meliputí struktur yang pelbagai.
Sila lihat contoh berikut:

1.    Dia menganyam tikar.
2.    Dia menyertai kugiran itu.
3.    Kita harus mengutamakan kesopanan.
4.    Dia menghubungi setiausaha itu.
5.    Dia menghidangkan lauk-pauk.
6.    Kita tidak harus menangkap rama-rama.
7.    Dia mengemaskan bilik tidur.
8.    Dia merindui kampung halaman.
9.    Dia menyusun kerusi meja.
10.  Dia membersihkan longkang yang tersumbat itu.
11.  Dia menyedari (hal) bahawa dirinya bersalah.

Dalam ayat 1 hingga 11, semua kata yang berhuruf tebal merupakan frasa nama objek.

Dalam ayat 1, kata tikar ialah kata tunggal yang menjadi objek kepada kata kerja transitif menganyam.
Dalam ayat 2, kata kugiran ialah akronim.
Dalam ayat 3, kata kesopanan ialah kata terbitan.
Dalam ayat 4, setiausaha ialah kata majmuk.
Dalam ayat 5, kata lauk-pauk ialah kata ganda.
Dalam ayat 6, kata rama-rama ialah kata ganda semu.
Dalam ayat 7, bilik tidur merupakan frasa nama dengan binaan inti - penerang.
Dalam ayat 8, kampung halaman ialah frasa nama inti- inti yang maksudnya serasi.
Dalam ayat 9, kerusi meja ialah frasa nama inti-inti yang maksudnya bertentangan.
Dalam ayat 10, longkang yang tersumbat itu ialah frasa nama yang dipancang klausa pancangan relatif yang.
Dalam ayat 11, objek (hal) bahawa dirinya bersalah ialah frasa nama yang memuatkan klausa komplemen bahawa.

Pada umumnya, kehadiran objek selepas kata kerja transitif adalah wajib. Hal ini dikatakan demikian kerana ayat yang terbina akan tergantung maksudnya jika tidak dilengkapi objek. 
Sila lihat contoh berikut:

12.  *Dia menganyam.
13.  *Dia menyertai.
14.  *Kita harus mengutamakan.
15.  *Dia menghubungi.
16.  *Dia menghidangkan.
17.  *Kita tidak harus menangkap.
18.  *Dia mengemaskan.
19.  *Dia merindui.
20.  *Dia menyusun.
21.  *Dia membersihkan.
22.  *Dia menyedari.

Selain objek tunggal atau objek tepat, terdapat ayat yang mengandungi dua objek, iaitu objek tepat dengan objek sipi.
Sila lihat contoh berikut:

23.  Dia memberi adik hadiah.
24.  Sultan menganugerahi orang yang berjasa pingat kebesaran.
25.  Dia membacakan nenek surat.

Dalam ayat 23, kata kerja transitif memberi diikuti oleh objek tepat adik dan objek sipi hadiah.

Dalam ayat 24, kata kerja transitif menganugerahi diikuti objek tepat orang yang berjasa dan objek sipi pingat kebesaran.

Dalam ayat 25, kata kerja transitif membacakan diikuti objek tepat nenek dan objek sipi surat. 

Dalam hal ini, kata kerja memberi, menganugerahi dan membaca mendukung fungsi benefaktif atau manfaat dengan maksud "untuk" atau "kepada". 

Ayat tersebut akan menjadi tidak gramatis jika hanya satu objek menyusuli kata kerja benefaktif atau manfaat.
Sila lihat contoh berikut:

26.  *Dia memberi adik.
27.  *Sultan menganugerahi orang yang berjasa.
28.  *Dia membacakan nenek.


PELENGKAP
Jika objek dikaitkan dengan kata kena transitif, pelengkap pula berkaitan dengan sesetengah kata kerja tak transitif. Pelengkap meliputi frasa nama, frasa adjektif dan frasa sendi nama. Sila lihat contoh berikut:
1.    Dia ada bakat.
2.    Dia bersenjatakan kayu.
3.    Dia bertambah miskin.
4.    Dia beransur pulih.
5.    Dia tinggal di Kuantan.
6.    Dia menetap di Miri.

Dalam ayat 1, kata bakat ialah frasa nama yang menjadi pelengkap kepada kata kerja tak transitif ada.
Dalam ayat 2, kata nama kayu ialah pelengkap bagi kata kerja bersenjatakan.
Bagi ayat 3, kata adjektif miskin ialah pelengkap bagi kata kerja bertambah.
Dalam ayat 4, kata adjektif pulih ialah pelengkap bagi kata kerja beransur.
Dalam ayat 5, frasa sendi nama di Kuantan ialah pelengkap bagi kata kerja tinggal.
Bagi ayat 6, frasa sendi nama di Miri ialah pelengkap bagi kata kerja menetap.

Tanpa pelengkap, ayat 1 hingga 6 menjadi kurang gramatis kerana maksud ayat tersebut tergantung atau tidak sempurna.
Sila lihat contoh berikut:
*Dia ada.
*Dia bersenjatakan.
*Dia bertambah.
*Dia beransur.
*Dia tinggal.
*Dia menetap.

 Ada kalanya, sesuatu kata kerja tak transitif perlu dikuti pelengkap, atau sehaliknya Hal ini bergantung pada koneks penggunaan kata kerja tak transitif itu. Sila lihat contoh berikut
7.    Dia menjadi guru
8.    Padi yang ditanamrnya menjadi.
9.    Peniaga itu berada di luar negara.
10.  Peniaga itu berada,

Dalam ayat 7, kata kerja tak transitif menjadi perlu dikuti pelengkap kata nama
guru supaya maksudnya lengkap.
Bagi ayat 8, kata kerja yang sama tidak perlu diikuti oleh pelengkap kerana maksudnya sudah lengkap. Kata menjadi dalam ayat 8 bermaksud "berhasil seperti yang diharapkan".
Dalam ayat 9, kata kerja tak transitif berada perlu diikuti pelengkap frasa sendi nama di luar negara, manakala dalam ayat 10, kata kerja yang sama tidak perlu diikuti oleh pelengkap kerana maksudnyd ialah "berharta, kaya atau beremas",
Oleh itu, maksud ayat tersebut sudah lengkap dan sempurna tanpa adanya pelengkap.

Pelengkap tidak boleh hadir di awal maskipun ayat disongsangkan. 
Sila lihat contoh

11.  *Guru dia menjadi,
12.  Menjadi guru dia.
13.  *Pulih dia beransur.
14.  Beransur pulih dia.

Ayat 11 dan 13 di atas tidak gramatis kerana pelengkap dikedepankan tanpa diiringi kata kerja tak transitif. Hal ini dikatakan demikian kerana terdapat ikatan makna yang erat antara kata kerja tak transitif dengan pelengkapnya. Pelengkap harus dibezakan daripada keterangan yang tidak bersifat wajib, meskipun bentuknya mungkin sama. Sila lihat contoh berikut:

15.  Día bekerja di Kuala Lumpur.
16.  Dia bekerja.
17.  Dia tinggal di Kuala Lumpur.
18.  *Dia tinggal.

Dalam ayat 15, frasa sendi nama di Kuala Lumpur ialah keterangan yang boleh digugurkan, tanpa menjejaskan struktur binaan ayat yang sempurma.
 Bagi ayat 17 pula, ayat tersebut akan menjadi tergantung jika pelengkap frasa sendi nama di Kuala Lumpur digugurkan.

Jangan lupa baca entri di bawah:


No comments:

Post a Comment

PEMBELAJARAN TERADUN (BLENDED LEARNING)

 Assalamualaikum Kali ini saya lampirkan bahan-bahan rujukan berkaitan pembelajaran teradun untuk rujukan para guru dan guru pelatih. Sebena...