Followers

Wednesday, November 28, 2018

IPG PISMP: Apa Subjek PISMP Minor PJ?



Tahun pertama di IPG dinamakan Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP) yang mirip dengan program Asasi di Universiti Awam. Setelah itu, siswa IPG yang layak akan melanjutkan pengajian 4 tahun ke Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Bila dah mula masuk ijazah, jangan sesekali bazirkan masa. Masa itu suntuk sangat. Nak skor pun agak mencabar. Semuanya kerana, pensyarah amat mementingkan kualiti kerja kursus yang akan kita hasilkan. 

Bila dah masuk PISMP ni, setiap pelajar perlu ambil kursus elektif sebagai minor anda. Kalian boleh pilih nak bidang mana. Macam saya, saya ambil elektif Pendidikan Jasmani.


Mesti ramai yang tak tahu nak ambil minor apa kan bila disuruh buat pilihan.... Pada asalnya, saya langsung tak terfikir nak ambil minor PJ. Sebab berdasarkan pemerhatian saya, ramai senior yang kata ambil minor PJ ni mencabar. Banyak amali yang perlu dilakukan untuk mendapatkan skor markah. Jelaslah, nak ambil PJ ni memang kena kuat mental & fizikal. Bila disuruh untuk buat pemilihan minor apa yang kita mahukan, saya telah pilih minor Matematik. Saya memang minat Matematik. Pada hemat saya, ambil minor Matematik ni untung. Bila jadi cikgu nanti boleh mengajar murid utk UPSR mereka nanti, boleh buat tuisyen n macam² lagi. Kalau ambil PJ mesti ramai orang pandang lekeh n tak penting. Itu hanyalah tanggapan awal saya. Setelah saya maklum kepada ayah untuk saya ambil minor Math... Ayah pula melarang. Kata ayah, major BM sudahlah susah. Asyik menghadap laptop je nak siapkan tugasan. Ambillah PJ sekurangnya kita dapat seimbangkan semua aspek JERIS gituuu.... 


Saya cuba mempertahankan minat saya. Tapi, bila ayah cuba memberi sebab² yang munasabah, saya pun pilihlah minor PJ. Saya takut nak ambil PJ sebab saya terlalu memikirkan Pointer. Kalau nak skor tinggi, tapi amali /praktikal sukan tak dapat kuasai.... Habislah saya. Untuk pengetahuan kalian, bila ambil PJ kita akan dinilai amali.


Antara sukan yang dinilai secara amali:

Semester 1: Badminton, Olahraga, Sofbol
  
-Gambar-gambar masa kelas sofbol, olahraga & badminton - hehe

Semester 2: Bola Sepak, Bola Jaring, Bola Baling

Semester 3: Gimnastik, Renang, Pergerakan Asas

Itulah sukan² yang sebenarnya amat mencabar utk saya kuasai terutamanya semester 3. Tapi setelah menjalani ketiga² semester ni... Saya rasa bersyukur ambil minor PJ sebab saya dapat belajar banyak ilmu baharu. Kelebihan PJ, subjek yang ada amali tu takkan ada peperiksaan akhir. Jadi, dapatlah fokus lebih pada subjek lain. Bila nak dinilai amali... Pastikan kalian buat latihan dan persediaan yang mencukupi. Nak skor susah x? Skor akan mudah kalau kita ikut setiap teknik yang diajar & dapat lakukan dengan baik. Ok, selesai cerita pasal pilihan minor... Saya nak kongsikan subjek yang akan dipelajari untuk semester 1 major BM, minor PJ.

Kursus yang akan diambil oleh PISMP Sem 1 Major BM, Minor PJ

Semester 1 ni, subjek agak kurang. Tak seperti PPISMP yang memerlukan 8 subjek. Baiklah, terdapat 7 mata pelajaran pada semester pertama. Namun, hanya terdapat 5 ujian akhir untuk mereka yang ambil minor PJ. Lima subjek akan dinilai secara berterusan (peperiksaan + tugasan) sehinggalah ujian akhir. Dua mata pelajaran yang lain iaitu PJMS3023 akan dinilai secara praktikal dan MPU3022 akan dinilai melalui tugasan dan kuiz tanpa ujian akhir.

Jadi, pastikan kalian dapat urus masa sebaiknya. Untuk yang minor PJ rajin²kanlah diri anda buat latihan dengan kawan2 bila nak dekat amali tu. Insyaallah boleh skor. Semoga berjaya.

Jangan lupa baca entri di bawah:

10 comments:

  1. Can i contact you to know more abt ipg subjek pj? I got major pj in ipg☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah, Tahniah... dapat Ipg mana tu?

      Boleh, dm saya di ig @lyana_ezani atau fb Nurlyana Ezani

      Tapi, saya minor in Pj ja, major in Bm

      Delete
  2. Hai sis. Saya pun major bm and dpt minor pj utk pismp nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahh goodluck, awak. Kena rajin-rajinkan diri turun padang buat latihan tu hehe lagi2 nk dekat amali nanti. Insyaallah pilihan PJ sebagai minor tu yg terbaik. Memang enjoy sgt2 n dpt create byk memori dgn classmate.

      Delete
  3. Hai sis. Untuk subjek minor ni boleh pilih atau ipg tetapkan ? Sy major pai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bergantung juga ikut IPG masing2. Macam kami dulu, boleh buat 3 pilihan. Kemudian, pihak ipg akan tetapkan salah satu daripada pilihan elektif yg kita senaraikan tu

      Delete
  4. hai sis nk tanya.kalau elektif yg ada amali tu means x de final exam la kan?and yg x de amali tu ada exam la kan?sbb saya dpt muzik and ada amali

    ReplyDelete
  5. Student Ipg pon wajib amek muet jugak kan? Ade yg kate student ipg tesl aje?

    ReplyDelete
  6. Saya baru nak mohon ..apa beza minor dengan major?

    ReplyDelete

PEMBELAJARAN TERADUN (BLENDED LEARNING)

 Assalamualaikum Kali ini saya lampirkan bahan-bahan rujukan berkaitan pembelajaran teradun untuk rujukan para guru dan guru pelatih. Sebena...