Followers

Wednesday, January 13, 2021

PENULISAN RPH IPG VERSI BDR

 Assalamualaikum dan Hi, 

Seperti yang dijanjikan dalam entri yang lepas, saya janji akan kongsikan contoh RPH versi BDR sempena pelaksanaan praktikum online kan... Mesti ada yang tertanya apa itu BDR? BDR merupakan singkatan yang merujuk kepada Bekerja Dari Rumah. Sekiranya pelaksanaan praktikum secara atas talian, kita akan buat RPH BDR ni mengikut kesesuaian bahan yang kita gunakan semasa mengajar online tu. Apa-apapun kena ikut format IPG juga seperti yang asal, cuma ubah suai sedikit mengikut kesesuaian PdPR. Boleh lihat contoh seperti dalam gambar di bawah:

Ini sekadar contoh perkongsian daripada saya, setiap pensyarah lain-lain permintaannya. Jadi pastikan anda jadikan RPH ni sebagai panduan sekiranya praktikum anda dijalankan secara atas talian dan jangan lupa tanya juga pensyarah anda yang dia mahukan format bagaimana kay...


Ini contoh RPH PdPR yang dijalankan secara tidak segerak (bukan melalui Google Meet). Punca tak dapat buat Google Meet sebab kekangan peranti dan internet dalam kalangan murid saya. Jadi, terpaksa jalankan secara tidak segerak di Google Classroom sahaja. 












Haa, untuk RPH ini saya gunakan video yang saya buat sendiri menerusi powerpoint, kalau nak tengok tutorial macam mana saya buat video pdp ni  boleh tengok di sini: https://youtu.be/72FdMWeYH4c


Ini pula, contoh RPH PdPR yang dijalankan secara segerak di Google Meet. Yang ni saya sempat buat masa nak dekat akhir-akhir praktikum. Itu pun selepas pensyarah penyelia wajibkan juga jalankan PdP di Google Meet. Maka, kami mintalah izin sekolah untuk jalankan PdP di Google Meet n berjaya juga berjalan lancar. Ini contoh RPH sekiranya PdP dijalankan di Google Meet. 

Sekadar Contoh, LAIN PENSYARAH, LAIN PERMINTAAN, 

Rujuklah pensyarah masing-masing kay:







Itu sahaja perkongsian kali ini. Apapun format RPH  bergantung pensyarah penyelia masing-masing. Yang saya buat ni adalah hasil persetujuan bersama pensyarah penyelia praktikum saya. Jadi tidaklah mewajibkan anda semua ikut format ini. Jadikan RPH ini sebagai ilmu tambahan sahaja. 

2 comments:

  1. Salam. Rasanya tertinggal muka surat dua. Tq ya. Saya rujuk untuk praktikum

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas perkongsian. sangat2 membantu saya untuk praktikum online bulan 6 nanti

    ReplyDelete

PEMBELAJARAN TERADUN (BLENDED LEARNING)

 Assalamualaikum Kali ini saya lampirkan bahan-bahan rujukan berkaitan pembelajaran teradun untuk rujukan para guru dan guru pelatih. Sebena...