Followers

Friday, January 20, 2017

Ada ke Pertandingan Pidato di IPG?


Sebelum terpilih mewakili IPG untuk ke pertandingan ini, saya menghadiri ujibakat yang dijalankan oleh Jabatan Pengajian Melayu IPG kampus BM. Syukur, saya dapat mewakili IPG Kampus Bahasa Melayu. Pertandingan ini berlangsung di IPG Kampus Raja Melewar pada 4/10/2016.

 Sebagai pengenalan dalam dunia pidato di IPTA, saya diajar oleh pensyarah yang bertindak sebagai jurulatih saya, tentang konsep pemarkahan yang diambil kira sepanjang pertandingan berlangsung. Kami ditekankan dengan cara persembahan iaitu bahasa tubuh yang merangkumi gerak tangan dan muka . Selain itu, kami dilatih untuk membuat pencarian bahan sebagai langkah awal dalam penyediaan teks pidato. Pn Norhayati selaku jurulatih menilai dan memberi tunjuk ajar akan cara penyediaan teks yang lebih ringkas tetapi padat. Begitu banyak ilmu yang baru saya pelajari daripada beliau.

Setelah penyediaan teks lengkap kemudian, pn yati menganalisis dan menambah isi yang masih kurang dalam teks saya supaya lebih tepat apabila menyampaikannya. Saya mula dengan proses membaca dan menghafal. Dalam pidato spontan pula, saya didedahkan dengan pembacaan majalah Dewan Bahasa lalu, mengupas isu-isu bahasa bersama jurulatih dan rakan seperjuangan,Akmal. Cara ini, memberi kefahaman lebih mendalam tentang sesebuah isu.

Semasa hari pertandingan berlangsung, saya sungguh gementar. Tetapi setelah diberi sokongan moral, ternyata saya berjaya menanganinya dengan sebaik mungkin. Semangat yang diberi oleh jurulatih memberi kekuatan untuk saya menghadapi cabaran semasa berada di atas pentas. Penyertaan saya dalam pertandingan ini telah memberi pengalaman sangat berharga buat diri saya. Berkat usaha dan tunjuk ajar jurulatih selama seminggu, dan sokongan padu rakan seperjuangan akhirnya kejayaan berhasil untuk melayakkan saya ke peringkat akhir.Alhamdulillah semasa mengumumkan pemenang saya mendapat johan bagi pertandingan ini. Terima kasih ya Allah.

 Prinsip yang diajar pn yati kepada saya adalah meskipun hari ini saya juara tetapi lain hari belum tentu saya juara kerana untuk mengekalkan gelaran juara bukanlah mudah. Banyak lagi usaha yang perlu dilakukan. Pembacaan berterusan dan latihan yang berkala insyaallah akan menghasilkan kemanisan dalam perjuangan kita. Terima kasih Pn yati di atas segala curahan ilmu yang diberikan tanpa mengenal erti penat lelah. Kenangan menuntut ilmu dengan beliau akan menjadi memori terindah dalam diari kehidupan saya.

Penulisan saya ini sekadar berkongsi pengalaman yang saya terima sepanjang aktiviti ini berlangsung moga bermanfaat kepada anda juga.

Kalau kalian nak tengok contoh saya berpidato masa tu bolehlah kunjungi video saya di You Tube. Persembahan saya biasa sahaja hehe masih terikut-ikut rentak pidato sekolah. Insyaallah banyak lagi yang saya perlu pelajari pada masa akan datang.






Gambar bersama jurulatih kami hehe pensyarah kesayang Puan Norhayati Md Yatim.



No comments:

Post a Comment

PEMBELAJARAN TERADUN (BLENDED LEARNING)

 Assalamualaikum Kali ini saya lampirkan bahan-bahan rujukan berkaitan pembelajaran teradun untuk rujukan para guru dan guru pelatih. Sebena...