Followers

Monday, July 6, 2020

Penulisan APA 7th Edition 2020


APA (American Psychological Association) Referencing Style adalah gaya penulisan rujukan yang sering digunakan oleh pelajar IPG bila nak buat esaimen dan penulisan disertasi. 

Sebenarnya… ada banyak lagi gaya rujukan seperti  Harvard Style, MLA Style dan Chicago style. 

Namun, APA style adalah pilihan yang digunakan oleh pelajar IPG sebab semua syarat dalam penulisan tugasan suruh tulis rujukan gaya APA. Sebelum ini, pasti pelajar IPG akan ikut gaya APA 6th edition. 

Tapi, bermula semester lepas tahun 2020 ni…. IPG kami dah mula suruh tulis APA ikut 7th edition. Ha…. Ada beberapa perubahan sebenarnya kalua ikutkan penulisan APA 7th edition. 

Kali ini, saya kongsikan terlebih dahulu format APA 6th edition… kemudian saya tunjukkan pula apa perubahan dalam APA 7th edition. Sumber pengetahuan yang saya dapatkan ini adalah daripada buku panduan Penyelidikan Tinjauan yang disediakan oleh Pusat Pembangunan Akademik IPGM tahun 2018. Tapi ni yg versi APA 6th edition. Yang 7th edition saya tonton di Youtube Channel Scribbr https://youtu.be/zeSIXD6y3WQ.

Contoh APA 6th Edition












Contoh APA 7th Edition



















No comments:

Post a Comment

PEMBELAJARAN TERADUN (BLENDED LEARNING)

 Assalamualaikum Kali ini saya lampirkan bahan-bahan rujukan berkaitan pembelajaran teradun untuk rujukan para guru dan guru pelatih. Sebena...